Het gevaar van zware vrachtwagens in Amsterdam

==>> Click Here for The Best Amsterdam Hotel Deals


==>> Click Here for other Cities Hotel Deals in The Netherlands


==>> Click Here for Hotel Jacuzzi Deals in The Netherlands


 
Vrachtwagens met een dode hoek moet je eigenlijk weren uit de stad, vindt verkeersdeskundige Walther Ploos van Amstel. Ook chauffeurs voelen zich daardoor lang niet altijd veilig in het Amsterdamse verkeer, maar ‘je ontkomt er niet aan’. 

In een drukke stad als Amsterdam vinden regelmatig ongelukken plaats. Soms zelfs met een fatale afloop, zoals eind september nog het geval was. Een 31-jarige fietster kwam toen onder een vrachtwagen op de Jan van Galenstraat en overleed. 

Buurtbewoners maken zich dan ook grote zorgen over de verkeerssituatie. We vroegen ons daarom af hoe Amsterdammers de verkeersveiligheid in hun stad ervaren. Deze kwestie legden we voor aan ruim 1800 AT5-panelleden. 

Uit het onderzoek blijkt dat zij de verkeersveiligheid in Amsterdam gemiddeld met een 6 beoordelen. ‘Dat is triest voor een stad waar de voetganger op nummer één staat en we eigenlijk pretenderen de fietsstad van de wereld te zijn’, vindt Ploos van Amstel, lector stadslogistiek aan de HvA. 



AT5 – Echt Amsterdams Nieuws

Abonneer hier op ons youtubekanaal:

Tips of opmerkingen?
Whatsapp: 06 511 909 38
Telefoon: 020 555 1155

Volg AT5:
www.at5.nl
Instagram: instagram.com/at5.nl
Facebook: facebook.com/at5nl
Twitter: twitter.com/at5

==>> Click Here for The Best Amsterdam Hotel Deals


==>> Click Here for other Cities Hotel Deals in The Netherlands


==>> Click Here for Hotel Jacuzzi Deals in The Netherlands


 

22 gedachten over “Het gevaar van zware vrachtwagens in Amsterdam”

  1. Enige reden waarom de stad onveilig is, is het feit dat fietsers zonder enige vorm van consequenties alle verkeersregels aan hun laars mogen lappen. Op de stoep fietsen, door rood en tegen verkeer in, dat mag allemaal als je fietst. Maar de automobilist mag lekker een dikke boete betalen en krijgt bij een ongeluk met een fietser geen rooie cent.

    Beantwoorden
  2. Ja maar beste man, die vrachtwagens moeten op een of andere manier toch daar komen. Zonder vrachtvervoer geen bouw of toelevering. Wat een gejank. Je moet fietsers eens controleren, die zijn in heel nederland ongeleide projectielen die door eigen stomheid vaak onder een auto komen. Ik kan al niet meer op een hand tellen hoe vaak ik dit jaar boven op de rem moest voor een domme fietser.

    Beantwoorden
  3. Meneer P. van Amstel heeft wel gelijk over de dode hoek spiegels. ikzelf, als fietser, blijf altijd uit de buurt van vrachtwagens. Veel vrachtauto's hebben een sticker achter op, met de tekst: "Blijf achter mij". Dat doe ik, zodat de chauffeur mij kan zien in zijn rechterspiegel.
    En zo wie zo, kun je beter vrachtwagens en bussen de ruimte geven, want die hebben ze nodig. Denk aan bochten. Die neemt zo'n chauffeur ruim. Dus kom je uit tegemoetkomende richting, rem af en wacht voor de bocht.

    Beantwoorden
  4. ik heb nog nooit ooit , het salaris als vrachtwagen chauffeur in amsterdam verdient . dus ik heb stikstof te leveren bij un van amsterdam , van uit haven van antwerpen . neem ik afslag 13 op de A10 , waar ik ongeveer 30 jaar geleden van mijn fiets ben gereden . middenweg af rijden , afslag kruillaan kan niet vanwege tunnel onder spoor door te laag . heb ik die afslag wel !!! dan zie die trekker met 3as trailer van Nippon gases ook niet over de gallieerplantsoen bij de praxis onder het tunneltje door , waar het wemelt van de fietsers . dan caroline macgillavrylaan op , en ik ben er . wat is je oplossing Walter ? alle vrachtautoos de stad uit ????

    Beantwoorden
  5. Ik ben zelf ook vrachtwagenchauffeur en helaas moet ik ook wel eens in het centrum van Amsterdam zijn. Je kan je auto wel helemaal vol hangen met camera's en spiegels maar de chauffeur heeft maar één paar ogen. Risico blijft er altijd, winkels en bouwplaatsen moeten toch bevoorraad worden. Ik denk dat het meer zin heeft om een campagne te starten om de overige weggebruikers en dan met name voetgangers en fietsers bewuster maken van wat een chauffeur wel of niet ziet en wat de gevolgen kunnen zijn van geen voorrang verlenen en door rood rijden of lopen.

    Beantwoorden
  6. Meneertje heeft zeker zijn vrachtwagen rijbewijs niet.. al zou je die wel moeten hebben vindt ik voor je zoveel gaat lullen. Een dode hoek bestaat niet als je eerder in je spiegel kijkt weet je wat gaat komen. Plus je hebt een breedte spiegel die speciaal is gemaakt voor fietsers etc. Ongelukken bestaan voor 95% uit menselijk falen .(kan je opzoeken) dus meneertje krijft een dik salaris om louter onzin uit te kramen.want zolang de mensheid bestaat zullen er ongelukken gebeuren.

    Beantwoorden
  7. Als iedereen zich een fatsoenlijk aan de verkeersregels gaat houden, zullen er een stuk minder ongelukken zijn. Je zegt het zelf al: Fietsers die door rood rijden, tegen het verkeer in… Tjah, en dat is in een drukke stad nou eenmaal gevaarlijker dan int dorp. Begin bij de basis voordat weer de hele stad overhoop ligt en het overal nòg gevaarlijker wordt…

    Beantwoorden
  8. Ben 2 jaar geleden voor het eerst na 18 jaar in mijn geboortestad Amsterdam geweest (woon aan de andere kant van de wereld) en wat mij het meest opviel is dat Nederlanders alleen maar over alles lopen te zeiken.

    Echt ongelooflijk over alles.

    Beantwoorden
  9. Had meer inhoud verwacht van een lector van de HVA. Ander tijdstip rijden brengt weer andere logistieke problemen mee. Fietsers en voetgangers denken vaak onsterfelijk te zijn…. zeer veel kanshebbers voor de jaarlijkse Darwin award. Vraagt eerder om een gedragsverandering in de maatschappij dan een vrachtauto volhangen met camera's.

    Beantwoorden
  10. Voer net als brommers certificaten voor het legaal fietsen in Amsterdam. Daarbij worden veel fietsers meer bewuster hoe ze in het verkeer moeten mee doen.

    Vanwege mijn auto rijbewijs en auto rij ervaring schat ik vaak beter verkeer situaties in dan andere fietsers die geen auto rijbewijs of auto rij ervaring hebben. Zo kan ik beter voorrang situaties inschatten, dooie hoek moment van mezelf en andere voertuigen inschatten en ook inschatten wanneer ik andere fietsers in moet halen.

    Het punt blijft dat je als fietser enorm kwetsbaar bent in een hele drukke verkeer stad. Dan kan je allemaal regeles gaan verzinnen voor andere voertuigen maar dat neemt die kwetsbaarheid niet weg.

    Het wordt eens tijd dat wij als Amsterdammers de fietsers op hun eigen verantwoordelijk wijzen en gewoon aan verkeer regels moeten houden zoals andere steden.

    Beantwoorden

Plaats een reactie